Terheléses kerékvizsgálat a Kerékmesternél

 

A csúcstechnológiát képviselő Hunter GSP 9700 centrírozó-berendezés az általánosan használatos kerék-kiegyensúlyozáson kívül még különböző radiális és oldalirányú, az úton futó kerékre ható erőket méri be, és ezeknek az adatoknak a felhasználásával olyan kerékfelszerelési pozíciókat határoz meg, amelyek nagymértékben befolyásolják a keréknek az úton való futását, a kerék rezgéseit és oldalirányú szitálását. Ezen kívül a gép a kerekek összeszerelését is megkönnyíti azzal, hogy megállapítja, melyik keréktárcsára milyen pozícióban kerüljön fel a gumiabroncs az optimális használat érdekében.

A gép a vizsgálat közben max. 6000Newton nyomással egy görgőt feszít a keréknek, amivel azt szimulálja, mintha a kerék az úton futna. Ezt a műveletet a megrendelő a képernyőn követheti.  A Hunter berendezés görgős terheléses vizsgálatával viszont kiderülnek a kerék láthatatlan hibái is, amelyeket más módon eddig nem lehetett megállapítani.  Persze, szerencsésebb dolog megelőzni a bajt, és ellenőriztetni a kerekeket, mint félrehúzó autóval közlekedni.  A korábban szokásos rend az volt, hogy akinek félrehúzott az autója, az elvitte a kocsit futómű állításra. Ha nem szűnt meg a hiba, próbálták kerékcserékkel megoldani a problémát, ami sok próbautat tett szükségessé, időt és energiát rabló megoldás volt, amit ráadásul csak találomra lehetett alkalmazni. Mostantól viszont a Hunter géppel pár perc alatt, helyben, a patyolat tiszta műhelyben orvosolni lehet a gumik szerkezeti egyenetlenségéből adódó rendellenességek okozta hibákat, mivel ez az okos berendezés a kerekek felszerelésének az optimális sorrendjét is meghatározza. 

S hogy miért érdemes a vizsgálatot az autó „tünetmentes” állapotában is elvégezni? Óriási előny, hogy az ezen a diagnosztikai vizsgálaton átment kerekek menetbiztonsága jelentősen javul, nő a közlekedés biztonsága, és nem mellékesen javul az utasok komfortérzése is.

Videobemutató:

Dunaújváros, Magyar út 63. (Új épület) 

Bejelentkezés, időpontkérés, információ:

Telefonon: 05-25/281-496 vagy személyesen

Nyitva tartás:  H-P: 8-16-ig, SZO 8-12-ig 

Kicsit tudományosabban: Mi is történik a kerékkel a kiegyensúlyozatlanság hatására?

A kerék-kiegyensúlyozatlanságnak négyféle alapesete van, ezek sorra a statikus, a kvázi statikus, a nyomatéki és a dinamikus. Ezek – komponenseire bontva – kétféle kerékgerjesztést adnak. Az egyik a kerékugrálás, a kerék függőleges lengése, ahogy azt elmozdulásban a felfüggesztés megengedi (1. ábra). Ezt a statikus, illetve kvázi statikus kiegyensúlyozatlanság okozza, az angolszaknyelv szerint a shake  (lásd a 2/A ábrát). A másik kettő a kereket szitáltatja, ez az angol szaknyelvben a shimmy (2/B ábra). A két kiegyensúlyozatlanság kerékmozgásra, kerékrezgésre gyakorolt gerjesztő hatása messze nem azonos. Az elsőre a kerékmozgás ötször érzékenyebben
reagál, mint a másodikra. Ha ez így van, és a HUNTER autógyártói vizsgálatokra alapozva ezt bizton állítja, akkor nem kell mindkét kiegyensúlyozatlanságot egyformán szigorúan megítélni és egyformán szigorúan kiegyensúlyozni.


A HUNTER mérőrendszerében mindkét kiegyensúlyozatlanságot külön-külön mérik. Ez nem újdonság. Az újdonság az, hogy nem az abszolút kiegyensúlyozásra törekednek, hanem a kerékrezgés szükséges mértékű csillapításához rendelték mindkét fajtánál a határértéket. Tehát a kerék rezgésének, a káros lengések gerjesztésének gyakorlati szempontú minimalizálása a kiegyensúlyozás szempontja, és nem az abszolút tökéletes kiegyensúlyozottság elérése. Mert mint mondják, ez szükségtelen. A kiegyensúlyozást végző mesterember azt tapasztalja, hogy kevesebb súly kell a szokásosnál (például kettő helyett egy!), és hogy a hagyományos kiegyensúlyozási programmal mért ajánlástól eltérően most más helyre kell felütni, illetve felragasztani a súlyt. A kijelző természetesen OK-t mutat.

Bejelentkezés, időpontkérés, információ:

Telefonon: 25 / 281-496 vagy személyesen

 Nyitva tartás:  H-P: 8-16-ig, SZO 8-12-ig

 

 

Ármos Gumimax Kft. - 06 25 281-496